måndag 27 oktober 2014

"Stjäla the show"

Av Emmy Abrahamson

Förlag: Rabén & Sjögren                                             

Utgivningsår: 2013
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 314 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Filippa Karlsson, Del 2
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Stjäla the show
Andra delar i serien: Only väg is upp, Make it stort
Annat:

OBS! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar

Handling: Filippa Karlsson har kommit in på på världens bästa scenskola. Allt borde ha varit frid och fröjd nu, men livet på scenskolan är inte alls som Filippa har tänkt sig. Det består av hänsynslösa lärare, som tar varje tillfälle att hacka på någon elev. Och när ska Filippa få en roll som gör något mer än att sitta bakom en trappa och säga en kort replik? Och är verkligen alla som dom verkar vara?

Omdöme: Det här är en rolig serie, med ett lättläst språk och lagom långa kapitel. Karaktärerna är roliga och Filippa är min favorit. Hon har så rolig attityd och så roliga tankar och så känns hon verklig och äkta.

Jag tycker att det är väldigt roligt att läsa om scenskolans övningar och sådär. Det är väldigt intressant och man kan nästan inte låta bli att le åt alla knäppa övningar de har. Boken har en bra handling, men ibland känns det lite "tomt", som att något saknades. Men jag vet inte vad det är som saknas...

En mindre bra sak med boken är att allt går så snabbt. Först är det första året på scenskolan, sedan andra och sedan tredje. Kunde det inte vara uppdelat i olika böcker istället, för nu går det så fort att man knappt hänger med och det känns inte alls verkligt.

Bokens titel passar verkligen till boken tycker jag. Jag tänker dock inte berätta varför, för då spoilar jag alldeles för mycket, men ni som har läst den kanske förstår. Det är något som händer under tredje året...

Betyg:

  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)