onsdag 27 augusti 2014

"Pappersstäder"

Av John Green

Förlag: Bonnier Carlsen                                                         

Utgivningsår: 2008 (Engelska) 2014 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 366 st   
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Paper towns
Annat: Har filmatiserats

Handling: Quentin har sedan han var liten varit förtjust i sin äventyrliga och fantastiska granne Margo. När hon en natt knackar på hans fönsterruta och ber honom följa med ut på ett äventyr, kan han ju bara inte tacka nej. Dagen efter äventyret är Margo försvunnen och Quentin blir väldigt orolig. Han börjar leta efter henne och det verkar som att hon har lämnat ledtrådar efter sig, som hon gjorde när hon försvann förra gången. Men Quentin inser att han kanske aldrig kände den riktiga Margo och att han hela tiden tänkt på henne som någon som är mer än människa och han vet inte hur han någonsin ska hitta henne, nu när han insett att han aldrig kände den riktiga och den Margo som nu är försvunnen.

Omdöme: Vilken speciell och annorlunda bok. Den var väldigt bra och handlingen var så annorlunda. Jag gillade dom flesta karaktärerna, speciellt Margo, för hon var verkligen speciell. Ibland när Quentin tänkte tillbaka på något annorlunda och lite knasigt som Margo gjorde eller sa, tänkte jag "Men vem gör egentligen sådär/Ingen skulle väl göra sådär? Fast det är ju Margo vi pratar om". Jag gillade verkligen Margos attityd, men jag har väldigt svårt att tänka mig hennes utseende. Jag har hört att "Papperstäder" ska bli film om några år eller något, och jag undrar verkligen hur Margo kommer att se ut. 

Sedan är Margo så hemlighetsfull och egentligen får man inte veta så mycket om henne, men det känns ändå nästan som att man känner henne, men man lär känna henne mycket mer när Quentin letar efter henne. Precis så var det typ för Quentin också - Han trodde att han kände henne, men det gjorde han egentligen inte, men när han letar så lär han sakta men säkert känna henne på riktigt. Margo är också väldigt mystisk och älskar verkligen äventyr. Jag gillar verkligen hennes fascination för att göra upp planer för sina äventyr och vissa gånger så önskar jag att jag var lite som hon.

Jag gillar verkligen iden och ämnet pappersstäder, för det var väldigt intressant. (Ni kommer att förstå om ni läser boken). Det var roligt med ledtrådarna som Margo lämnat efter sig, för då kunde man själv försöka lista ut vart hon hade tagit vägen, fast det lyckades jag inte med. ;)

Betyg:
         


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)