måndag 18 augusti 2014

Filmrecension: "Divergent"

För ett tag sedan var jag och såg filmen “Divergent”, som då är filmatiseringen på Veronica Roths bok “Divergent”. Den hade premiär i april tror jag, men först hade den femtonårsgräns, så då kunde jag inte se den. Som tur var sänktes åldersgränsen till 11 år, men jag har helt enkelt inte haft tid att se den förrän för ett tag sedan då. ;)

Handling: (Kopierad från bokrecension som finns här) Framtiden. Världen är fullständigt sargad efter stora krig och i Chicago, Beatrice Priors hemstad, är samhället uppdelat i fem falanger för att behålla freden. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av sitt liv. Man får genomgå ett “lämplighetstest” för att se vilken falang man passar bäst i. Under testet får Beatrice veta en sak som kommer att förändra hennes liv och hennes val av falang, och hon måste hålla det hemligt för alla. På “valdagen” gör Beatrice ett val som förvånar alla och hon måste genomgå hårda initieringsfaser för att upptas av sin nya falang.

Omdöme: Väldigt bra film, men jag tycker att boken var bättre, men så är det ju nästan alltid. Men filmen var ändå förvånansvärt bra gjord för att vara en filmatisering av en bok, för dom brukar man oftast bli besviken på. Det var väl några för mig viktiga scener som man valt att inte ha med i filmen, men i sin helhet tycker jag att filmen var bra. Jag tycker att skådespelarna passade bra för sina roller, trots att jag hade tänkt mig dom på ett helt annat sätt.

Förresten, när jag googlade runt på "Divergent" och liknande, så hittade en rolig sak. Här kan du göra ett lämplighetstest för vilken falang du passar bäst i. Man svarar på en massa frågor och sedan får man ett resultat. Jag har funderat en hel del på vilken falang jag passar bäst i, och nu vet jag. Typ... Vilken falang passade du bäst i?