fredag 23 juni 2017

Just nu: Böckerna i mitt liv

God morgon!

Det känns som att det var längesedan vi hördes i något annat än recensioner, men det blir ju lätt så när det är många böcker som läses... Lyxproblem, jag vet! Men jag bestämde mig för att göra ett annat inlägg idag just därför. 

Lite då och då drabbas jag nämligen av förfärliga problem. Jag kan plötsligt en dag inse att efter att jag läst ut en viss bok har jag i princip inga andra böcker att läsa. Det brukar resultera i en enomgång av alla böcker hemma och sedan en akuttur till biblioteket. En sådan fick jag göra för några dagar sedan. För visst, jag har källaren fylld av Harry Potter-böcker, men jag vill ju också läsa något nytt och aktuellt! Här kommer därför en liten uppdatering kring de böcker som just nu cirkulerar runt i mitt liv.

Vända världen rätt av Jennifer Niven

Jag läste ut den för ett tag sedan och håller just nu på att skriva en recension om den. Det var faktiskt en besvikelse, troligen mycket på grund av Som stjärnor i natten, som ju var helt otroligt fantastisk! För egentligen är det ju ingen dålig bok, bara inte ens i närheten av lika bra som författarens tidigare succé. Men mer om det i recensionen som kommer om någon dag!

Harry Potter och Fången från Azkaban av J. K. Rowling
Den är också utläst, sedan någon dag tillbaka, och väntar även den på att få en recension skriven om sig. Jag har ju satt upp ett mål för året att läsa ut hela serien, och jag har ju fortfarande en lång bit kvar, så jag ska försöka hinna med att läsa minst 2 delar till i serien i sommar. Men den här då: Det är Harry Potter, vad mer behöver man säga? Underbar och inga klagomål! Bara allmänt mysig förstaklassig läsning.

Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes
Jag läste lite i den när jag var på klassresa för ett tag sedan, men sedan dess har det inte blivit något. Jag tog ju bara med den för att det är pocket, så den lär troligen få vänta och följa med på nästa pocketkrävane semester! Kanske börjar jag rent av om, för jag lär ju ha glömt bort vad jag läst. Hmm...

Unmade av Sarah Rees Brennan
En av mina akutlånade böcker, och en del i mitt ständiga projekt att avsluta serier, och här är ju faktiskt sista boken. Men den är på engelska och det är ju det som tar emot. Jag började dessutom läsa den för ett tag sedan - men då jag lånade den på biblioteket var jag tvungen att lämna tillbaka den. Ska ta tag i den igen snart... I alla fall innan juli är slut!

Flickan på hotellet av Katarina Wennstam
Den bok jag läser just nu, faktiskt. Även den ett akutlån, men verkligen ett efterlängtat sådant! Första gång jag såg den trodde jag dock inte att det var en ny bok, för den såg så... gammal ut. Eller nåt. Ja, jättekonstigt. Men den är ganska kort och en deckare, så den är nog snabbläst och fröhoppningsvis riktigt bra! Har dock inte kommit så långt ännu.

Minnet av vatten Av Emmi Itäranta

Också ett efterlängtat akutlån! 4 nomineringar och 3 vinster efter nomineringar. Det höjer ju utan tvekan mina förväntningar något enormt! Det är dessutom en dystopi, så det finns ju lite att bevisa i och med den så breda marknaden i den genren. Modernista brukar ju lyckas bra, så jag är inte så orolig. Kul med en finsk författare också!

Snacka snyggt av Elaine Eksvärd
Jag laddade faktiskt ner Nextory häromdagen, och fann bland annat den här. Jag läser så sällan faktaböcker, och kanske ska jag till och med testa att lyssna på den här som ljudbok. Jag vet inte när jag senast lyssnade på ljudbok... Men retorik är intressant, så på något sätt ska jag ta del av Eksvärds ord - hon är ju så inspirerande och rolig att lyssna på!

Svartlistad av Alyson Noël
En annan bok från Nextory. Plötsligt en dag såg jag den bara där i hyllan på Akademibokhandeln. Jag hade missat att den gavs ut helt och hållet, så det var tur att jag såg det! Jag läste del ett för ett tag sedan, och här är nu tvåan, så den ska jag försöka hinna läsa.

Timglaset av Gena Showalter
En annan e-bok, och även den en bok jag bara sprang på i bokaffären. Tror det beror på att de båda ges ut av Harper Collins, och det är det där förlaget jag ständigt glömmer att uppdatera mig kring... Men boken låter riktigt bra - jag hoppas hinna läsa den snart!

Och där har ni dem - böckerna jag beblandar mig med i nuläget! Berätta gärna om vad du läser just nu eller har i din läs- eller kanske recensionshög - kanske någon nyhet jag missat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)