torsdag 9 februari 2017

Sommarens bokutgivning (än så länge...)

Jag såg för ett tag sedan att Bonnier Carlsens sommarkatalog har kommit ut, vilket ju är riktigt roligt. Jag har även hittat en hel del böcker från andra förlags sommarutgivning, så nu kör vi en lång lista, som jag uppdaterar när jag hittar ännu fler böcker! Böckerna som ges ut i maj får åka med, för då är det ju nästan sommar! Klicka på titlarna för att läsa mer om böckerna!

12 maj:
"Jag vill vara jordens medelpunkt" av Charlotta Lannebo
Titeln fick mig verkligen att reagera, och när jag sedan läste mer om boken blev ännu mer intresserad, för då kändes allt så tvärtom. Den känns riktigt komisk, samtidigt som den har ett viktigt budskap och ett djup och ett mörker där. Fascinerande!

16 maj: 
"Ni kommer sakna mig" av Moa Herngren
Det här låter bara så grymt bra! Riktigt spännande och känns inte som något jag tidigare läst, utan det känns som något riktigt speciellt. Det kan nog bli riktigt bra, och svenska böcker gillar vi ju alltid! Författarens bror är ju i alla fall en kul typ! 

29 maj:
"En av oss ljuger" av Karen M. McManus
Wow! Jag är så taggad på den här boken! Dels för att den låter riktigt spännande och så himla unik, men även för att den känns så himla klurig och svårbestämd. Jag vet inte riktigt vad den tillhör genre, och det gör den bara ännu mer spännande. Ska helt klart läsas!

Någon gång i maj:

"Flickan på hotellet" av Katarina Wennstam
Ja, ja, ja! Jag älskar deckare och det skrivs på tok för få deckare för ungdomar. Dessutom verkar det som att det ska bli en trilogi (!), så då lär det ju bli riktigt bra. Kanske smyger sig andra saker än mysterier in och det är alltid välkommet. 

"Karta för förälskade och andra vilsna" av Johanna Lindbäck
Gilla Böcker brukar ju lyckas pricka rätt med sin utgivning, och det tror jag de gör även nu. Förutom ett riktigt snyggt omslag och en spännande titel låter det här som en riktigt härlig och lättläst roman om kärlek, vänskap och livet. Härligt!

"Midnattskronan" av Sarah J. Maas
Snart är alltså andra delen i Glastronen här och gud vad jag längtar. Den första boken var verkligen riktigt bra, och imponerade på så många sätt, särskilt då jag i vanliga fall inte är så förtjust i fantasy. Så jag längtar verkligen efter den här!

15 juni: 
"Idag är allt" av Nicola Yoon
Förutom det härliga omslaget så var ju Ingenting och allting helt underbar. Jag hoppas, hoppas att chattarna, anteckningarna och mejlen finns i den här boken också, för det var så mysigt. Riktigt härlig sommarläsning kan det nog bli i alla fall!

"Tvillingarna Thorntwaites olycksaliga återkomst" av Gareth P. Jones
Har ni inte läst Tvillingarna Thorntwaites testamente - gör det! Så himla rolig, klurig och knäpp. Och nu kommer en uppföljare, flera år senare! Ska helt klart läsas! Så himla roligt alltså! Jag är så himla taggad!

17 juni:
"I paradisets källare" av Julia Hansen
Åh! Så spännande! Det verkar dessutom vara en bok med ett väldigt viktigt budskap, och den låter verkligen intressant och som något riktigt nyttigt att läsa. Blev dock väldigt lurad av omslaget, som känns ganska barnsligt. Men man ska inte döma boken efter omslaget, så den här ska helt klart läsas!

"Väntar tills natten kommer" av Christoffer Holst
Skräckläsning är ju i princip obligatoriskt på sommaren, så den här ska helt klart läsas. Låter riktigt spännande, om än sådär klassiskt "skräckboksaktig". Kan nog bli riktigt bra, och känns som att sidostoryn är riktigt spännande och unik. Verkar lovande!

19 juni: 
"Törnspökets hemlighet" av Tone Almhjell
Det här är den där obligatoriska boken som hamnar på listan och sedan aldrig blir läst. För flera år sedan läste jag första boken i serien och här är nu en fristende fortsättning. Jag minns inte så mycket av första boken, mer än att det var lite för blandade känslor och att den var ganska seg. Jaja, vi får se!

Någon gång i juni:

"Du känner mig så väl" av Nina LaCour & David Levithan
Åh! Bara titeln får en ju att smälta. Så himla härlig, och historien verkar riktigt bra och lagom komplicerad och sådär. Kul att vänskap verkar vara ett stort ämne, för annars tar ju lätt kärlek över och det kan vara lite tröttsamt att bara läsa om det! Spännande!

"Midnattsstjärnan" av Marie Lu 
Tredje och avslutande delen i Den unga eliten! Även om den är väldigt mörk och svårläst, så är det bra. Den ska därför helt klart läsas! Att avsluta serier är ju riktigt skönt...

21 augusti: 

"Kungens fånge" av Victoria Aveyard (Någon gång i augusti...)
Tredje och avslutande delen i Röd drottning, som därför helt klart ska läsas. Jag har dock inte fallit totalt för serien, men jag vill ändå avsluta den, för den är riktigt bra. 

"Mina smala axlars längtan" av Maria Frensborg

Det här låter urhärligt och så himla spännande. Känns som att det finns mycket djup och mycket igenkänning här, så jag längtar verkligen till den här boken. Den känns klyschig ja, men berättigat klyschig, för det är ju så det ska vara och det känns bara som så himla mysig läsning! Även den här är jag taggad på, men det är lååångt kvar...

2 kommentarer:

  1. Åh, så mycket bra böcker som kommer ut! Jag är nog mest taggad på Johanna Lindbäcks och så kommer ju Anna Ahlund ut med sin andra bok Saker ingen ser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det mycket härligt! Jag håller med om att Johanna Lindbäcks låter riktigt bra, men sedan är jag även riktigt taggad på "Du känner mig så väl", då omslaget är jättesnyggt och den bara låter allmänt bra. Två bra författare - vad mer kan man begära?! Och "En av oss ljuger" låter riktigt intressant. Jag har alltid gillat mysterieinslag. Som sagt, mycket att längta till! Jag har ju inte ens läst Anna Ahlunds första (kanske borde göra det...), så vi får väl se om jag hittar tid för det eller tar den här nya på en gång!

      // Lexie

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)