måndag 6 februari 2017

"Harry Potter och De Vises Sten"

Av J. K. Rowling

Förlag: Tiden (numera Rabén & Sjögren)
Utgivningsår: 1997/1999
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 379 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: Harry Potter, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Andra delar i serien: Harry Potter och... Hemligheternas kammare, Fången från Azkaban, Den flammande bägaren, FenixordernHalvblodsprinsen, DödsrelikernaDet fördömda barnet.
Annat: 

Handling: Den fantastiska berättelsen om föräldralöse Harry Potter som visar sig vara trollkarl. En helt ny värld öppnar sig för honom när han får börja i Hogwarts skola i häxkonster och trollkunskap: en värld full av magi och spännande äventyr. Denna makalöst framgångsrika debutbok är en klassisk berättelse av bästa sort!

Plötsligt händer det märkliga ting i den lilla staden! Mystiska stjärnskott på himlen och svärmar av ugglor mitt på dagen, katter som läser kartor och underliga människor som står i gathörnen och viskar. De viskar om en viss Harry Potter ...

Föräldralöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när det visar sig att han egentligen är en trollkarl och börjar Hogwarts Skola för Häxkonster och Trolldom, en värld full av magi och spännande äventyr!

-Handling från Bokus.se

Omdöme: För 20 år sedan gavs den här boken ut och här sitter jag idag och uppskattar den. Det är ovanligt att en bok kan leva vidare i 20 år och aldrig gå ur tiden. Den kunde lika gärna vara skriven i år och det är det som fascinerar mig. Dessutom är målgruppen så stor, vilket är något annat som får boken att stå ut i mängden. Intresset av en recension av Harry Potter är nog litet, så istället för allt det uppenbara får ni här några andra tankar av mig. 

Jag har läst den här boken förut och därför var det inte så mycket som kom som en överraskning, utan mycket mindes jag. Men det fick till följd att jag kunde se tecknen väldigt tidigt, och jag inser då hur grundligt J. K. Rowling arbetat. Hon har en sådan fulländan berättarteknik, där hon planterar in små tecken tidigt, och först i slutet binder hon ihop dem till ett sammanhang. Det leder till väldigt mycket spänning och boken trappas upp snabbt. 

J. K. Rowling har även lagt mycket energi på uppbyggnaden av magivärlden. Allt är klockrent och slutar aldrig att fascinera mig, utan det finns alltid mer information att hämta. Hon bygger skickligt ihop dåtid med nutid och ger allt trovärdiga kopplingar. Något annat som jag reagerar på är hur trevlig boken är. För även om det är bråk, strulig vänskap och rädsla blir det aldrig jobbigt att läsa, så som det kan bli i dagens böcker, och det är skönt!

Jag är även fascinerad av all tankeverksamhet som måste ha legat bakom boken. Det är inte bara ledtrådarna som skickligt smygs fram, utan även kopplingarna till dåtid och själva finalen. Alla kan ha en idé om vem skurken är, men att smyga fram det så man i slutet säger: "Ja men, så klart", utan att det blir för uppenbart, eller utan att det inte känns logiskt alls, är svårt. Det ligger mycket klurande och ett skickligt författarskap bakom det här. 

Trots långa kapitel och mycket information bara flyger sidorna förbi och plötsligt har jag tagit mig igenom en bok av åtta, som jag skickligt undvikit flera år, då de skulle ta upp tid jag kunde läsa nya böcker på. Språket är grymt! Det är avancerat och djupt, men ändå inte. En tioåring kan uppskatta det här minst lika mycket som en trettioåring, och det är unikt. Det är så mycket värme, glädje, humor, magi, spänning och skräck, och kombinationen är unik. 

Harry Potter är en serie och det märks tydligt. För även om det här är ett mästerverk är det inte fullständigt än. Det finns utrymme för så mycket mer, men jag tvekar inte en sekund på att resten av böcker kommer ge mig allt jag önskar. Harry, Ron och Hermione är alla helt fantastiska karaktärer. Det finns fortfarande mycket rum till utveckling, men jag gillar dem alla starkt. De är unika och deras vänskap är osannolik, men så härlig och fin. 

Harry Potter och De Vises Sten är precis vad jag väntat mig, alltså förstaklassig läsning. Trots att boken är 20 år gammal känns den aldrig ur tiden, och sidorna bara flyter förbi. Jag fascineras av J. K. Rowlings författande. Hennes berättarteknik är skicklig. Hon ger ledtrådar, binder ihop alla snyggt och blandar magi med vardagsproblem och spänning. Harry Potter är en serie unik i sitt slag, då den riktar sig till alla på alla sätt och vis.

Betyg: 
    

5 kommentarer:

  1. Visst är det häftigt att böckerna hållit så länge, och förmodligen kommer fortsätta göra det! Känns som att det var nyss jag läste första boken, det var nog 13 år sedan, men fascinationen håller i sig, även vid omläsningar. Har du läst den åttonde boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju verkligen riktigt häftigt! Jag förstår inte riktigt hur böckerna kan kännas så nutida, trots att de första är riktigt gamla... Häftigt är det i alla fall! Nej, åttonde boken har jag inte läst... Det här är jättepinsamt att erkänna, men jag har varken läst eller sett Harry Potter alls, bortsett från första boken. Nu har jag därför satt upp målet att i år läsa Harry Potter, och hittills har jag bara läst första boken... Dock har läst bok 1-4 tidigare, men det var flera år sedan... Men förhoppningsvis har jag läst alla böcker innan året är slut!

      Radera
    2. Oj, alla böcker på ett år var inget dåligt mål! Men du har mycket bra framför dig. :)

      Radera
    3. Nej, jag insåg det... Det kändes inte så svårt att läsa 8 böcker under ett år, men med tanke på alla nya böcker som man gärna prioriterar lär det bli tufft... Tack och lov var åtminstone första boken riktigt snabbläst, så kanske går det! :)

      Radera
  2. Boken är legendarisk med alla äventyr som är med i boken.
    OM jag skulle betygssätta den skulle jag ge den 5 av 5!

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)