måndag 14 november 2016

"Eliten"

Av Kiera Cass

Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2013/2016 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 298 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: The Selection, Del 2
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Elite
Andra delar i serien: Ceremonin, Den utvaldaKronprinsessan, DrottningenThe Selection Stories: The Prince & The Guard
Annat: 

Obs! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar 

Handling: Av de trettiofem deltagarna i Urvalet återstår nu bara sex, Eliten. Endast en kan stå som segrare, och mycket står på spel. Den som lyckas vinna prins Maxons hjärta får förutom sin drömprins ett liv i överflöd i det kungliga palatset. Men America är inte helt säker på sina känslor. När hon är med Maxon känns det så pirrigt, så bra, så rätt. Men varje gång hon ser Aspen kommer minnen av deras kärlek tillbaka. Samtidigt blir rebellattackerna mot slottet mer och mer brutala. Kommer de beröva America på alla utsikter till ett lyckligt slut?
-Handling från Bokus.se

Omdöme: Problemet med bokserier är att man inte kan bedöma dem enskilt, utan man måste bedöma dem tillsammans, för att bilden ska bli rättvis. The selection är en serie i världsklass, men varken Ceremonin eller Eliten är ingenting utan resten av serien. För som bok är Eliten helt ärligt... sådär. Men som serie vet jag inte när jag senast läste något lika fantastiskt! Dock är Eliten något sämre än Ceremonin, men det var väntat. 

Eliten gör sitt för serien som helhet, men utan resten av serien har jag svårt att uppskatta det jag läser, men det behöver jag inte heller. I Ceremonin var allt nytt, men nu fortsatte det bara på samma sätt, och en andra bok kan sällan överträffa den första. Eliten är spänning blandat med kärlek och dystopi. Fokus ligger på kärleken, och dystopin kommer i andra hand, på ett väldigt naturligt och unikt sätt. 

Kiera Cass skriver riktigt bra. Hon skriver om kärlek på ett lagom vuxet och utvecklat sätt. Det är inte bara fysisk kärlek, och inte heller något överdrivet psykiskt, eller vad man ska säga. Hon skriver äkta och verklighetstroget, och jag fastnar direkt, och det är lätt att känna igen sig. Boken flyter på, och språket är både enkelt och djupt, och helt enkelt perfekt. Det är en unik kombination mellan känslor, humor, action och tankar. Jag älskar det!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om karaktärer. I första boken var det många intryck och känslor fram och tillbaka, och det är likadant nu. Men nu tänker jag inte lika mycket på karaktärerna, utan jag bara följer med. Jag har blivit en del av den världen, och det är bra gjort av Cass. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om karaktärerna och om jag gillar dem eller inte, men de känns så verkliga, så mänskliga. 

Eliten gör mig inte besviken, även om den inte är lika bra som första boken. Den gör sitt för serien, men ensam är den ingenting. Kiera Cass skriver på ett speciellt sätt, och gör sin dystopiska serie unik, genom att blanda in dystopin i bakgrunden på ett spännande sätt. Hon skriver självklart med djup och blandar humor med känslor. Och det största beviset på att Cass har lyckats: Jag blir så engagerad, och känner mig som en del av Illéa. 

Betyg: 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)