söndag 18 september 2016

"Märkta för livet"

Av Emelie Schepp

Förlag: En & Ett 
Utgivningsår: 2013 
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 389 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 14+ (Egentligen för vuxna)
Serie: Jana Berzelius
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Märkta för livet
Andra delar i serien: Vita spår, Prio ett
Annat: Läst som pocket

Handling: En sommardag 1991 vaknar nioåriga Jana Berzelius upp på ett sjukhus. Hon har inget minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån. Tjugoett år senare får hon, som framgångsrik åklagare, uppdraget att leda förundersökningen i det uppmärksammade mordet på Hans Juhlén, verksamhetschef på Migrationsverket i Norrköping. 

Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander inleder Jana Berzelius ett intensivt arbete med att lösa fallet. Men utredningen tar en oväntad vändning när ännu ett lik hittas. Denna gång är det en pojke. Och ju mer Jana gräver i den döda pojkens bakgrund, desto närmare kommer hon sanningen om sin egen. Och hon möter en historia mörkare och blodigare än hon någonsin kunnat föreställa sig.
-Handling från Bokus.se

Omdöme: Det är svårt att som svensk deckarförfattare sticka ut, men Emelie Schepp lyckas. Det är en unik början på en serie, och jag blir riktigt imponerad. Det är ett driv i handlingen. Även om den är delvis obehaglig och brutal blir det aldrig för brutalt. Det är trevlig deckarläsning, helt enkelt. Handlingen är intressant och aktuell och det gör den extra skrämmande. Och jag älskar att Schepp binder ihop nutiden med det förflutna!

Skrivsättet är väldigt speciellt och det är det som gör att Märkta för livet sticker ut. Istället för kapitel är det dagar, vilket innebär att man får ett bra tidsperspektiv. Och det är riktigt intressant. Delarna är ibland korta och ibland långa. Ibland för långa, tyvärr. Emelie Schepp har ett sätt att skriva på som ger läsaren övertaget, och det är unikt och väldigt spännande, och låter deltagaren vara med. Och det är en bra grund för en härlig läsupplevelse. 

Även fast jag inte har mycket gemensamt med varken Jana, Henrik, Mia eller någon av de andra känner jag så mycket med dem. De är speciella och intressanta och deras relationer är spännande. Där ryms både humor och allvar. Jag gillar även att ta del av deras historier och privatliv och inte bara deras arbete med fallet. Det ger boken en särskild ton och allt blir så äkta. Jag hinner aldrig skapa några riktig åsikter om karaktärerna, men det känns... rätt.

Även om det är en välskriven och på flera sätt unik bok vet jag inte riktigt vad jag ska säga. En deckare är ju tyvärr sällan mer än en deckare. Det blir aldrig något perspektiv på livet, och budskapet sträcker sig sällan långt. Men man kan ju inte jämföra deckare med de riktigt fantastiska romanerna. För att vara en deckare går dock den här boken oväntat långt!

Märkta för livet förvånar mig på många sätt. Det är en välskriven och unik deckare, och mycket fokus har lagts på karaktärerna. Det är en aktuell handling, och språket är skickligt och speciellt. Emelie Schepp skriver med en härlig ton och gör allt lagom obehagligt. Det är ett unikt språk och inslag om polisyrket varvas med privatliv och att hitta sig själv. Emilie Schepp lyckas även med att blanda in det förflutna, och det höjer allt till ytterligare en nivå. 

Betyg: 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)