torsdag 21 juli 2016

"I dina ögon"

Av Sarah Dessen

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2015 (Engelska) 2016 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 446 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Ingen serie, men författaren har skrivit flera liknande böcker.
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Saint Anything
Annat: 

Handling: Sydneys bror Peyton sitter i fängelse. Föräldrarna gör allt för att hjälpa honom, och Sydney, som alltid har stått i skuggan av sin storebror, blir mer och mer osynlig. Och hon känner skuld. Är det bara hon som tänker på vad Peyton har gjort, att han faktiskt har begått ett brott och förstört en annan människas liv?

När Sydney börjar i en ny skola träffar hon Layla och Mac. De är inte alls som Sydneys gamla vänner från privatskolan, och plötsligt känner hon sig sedd, för första gången på väldigt länge. Hon dras in i deras värld, och slipper de långa, ensamma eftermiddagarna framför teven. Layla och Sydney blir snabbt bästa vänner, och snart utvecklas hennes vänskap med Mac till något helt annat ...

-Handling från Bokus.se

Omdöme: Jag var inte ens orolig när jag nu tog upp den... sjunde översatta boken av Sarah Dessen. Trots att jag redan förmodligen läst den bästa av hennes böcker vet jag att jag någonstans kommer älska, eller åtminstone gilla ganska mycket, boken. Och det gör jag. Men nej, Sarah Dessen överträffar inte sig själv. Men det är en underbar historia hon skriver. Hon följer sina mönster, och man vet alltid ungefär hur det ska bli, men ändå blir man överraskad. Dock kan jag tycka att det tog lite för lång tid innan allt kom igång, och det fanns inte samma djup i relationerna som det brukar. 

Bokens språk är det som förtrollar. Handlingen i sig behöver inte vara så unik och perfekt, för hennes sätt att skriva på kan nog ge vem som helst sprudlande glädjekänslor. Det är verkligen ett speciellt språk. Minst 400 sidor fylls, men ändå tar man sig lätt igenom. Sarah Dessen har ett så unikt sätt att skriva på. Hon lägger mycket fokus på detaljer, sådant andra skulle missa, och det är det som gör att det känns så äkta. Hon får små saker att bli stora och betydelsefulla genom sitt sätt att skriva. 

Karaktärerna är som alltid helt underbara. Dock kan det bli lite tröttsamt med de stereotyper som används i de flesta böckerna. Fast grejen är att det fungerar. Det blir inte tråkigt, för det är osannolika, men ändå klockrena relationer. Gud. Relationerna... Jag älskar dem! Hur de långsamt växer fram och de känns verkligen äkta och jag blir seriöst avundsjuk på Sydney som får en vän som Layla. Karaktärerna känns så äkta, och de har sina brister och saker som gör dem unika, och det älskar jag. 

I dina ögon är en i mängden av många böcker skrivna av Sarah Dessen. Det är svårt att sticka ut, och det gör boken inte. Men den är ändå tillräckligt bra. En intressant, dock ganska förutsägbar, handling, ett underbart, speciellt språk och minnesvärda och helt fantastiska karaktärer. Allt som behövs för en lyckad sommarläsning! Sarah Dessen kan nog inte ens överträffa sig själv efter tidigare böcker, men det är ändå okej. Det här är en av de bättre böckerna, och än tycks det inte vara slut på idéer. Det är jag glad för! 

Betyg: 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)