tisdag 8 december 2015

"Francesca"

Av Melina Marchetta

Förlag: X Publishing

Utgivningsår: 2003 (Engelska) 2013 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 274 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Saving Francesca
Annat:

Handling: Francesca börjar i en ny klass, på en katolsk före detta pojkskola där jämlikhet stavas tjejtoalett och där minsta försök till humor belönas med kvarsittning. Francesca saknar sina gamla vänner och känner sig inte hemma vare sig i klassen eller med de udda karaktärer som precis som hon verkar ha blivit över. Samtidigt har hennes mamma fått ett sammanbrott och kan knappt ta sig ur sängen. Ansvaret för familjen läggs på Francescas axlar och hon har aldrig känt sig så ensam. Men kanske finns stödet där hon minst anar det.
-Bokens baksida

Omdöme: Det är böcker som Francesca som är anledning till att jag inte specificerar böckers genre i mina recensioner. För här finns det inte bara en genre. Det är sorg, kärlek, vänskap, humor, feminism... Listan kan göras lång och det är det jag gillar så starkt med Francesca. Handling är så bred och oförutsägbar. Jag blev verkligen överraskad av den här boken. Jag trodde inte dne skulle hålla måtten efter Jellicoe Road, men Francesca är precis lika bra skulle jag säga. Dock svårt att jämföra då det är så olika.

Det är ett enkelt men samtidigt fint språk. Det är kaxigt och "rakt på". Här finns inga oklarheter, allt står och det gillar jag. Det är skönt att inte alltid behöva tänka när man läser och på det planet låg Jellicoe Road. Det finns många roliga och fina situationer. Språket är så allsidigt, vilket är bra. Det får mig att skratta, nästan gråta och sitta fastlimmad vid boken och aldrig vilja sluta läsa.

Det är många, och alla helt olika och unika, karaktärer man får möta. Det borde bli förvirrande, men jag lyckas hålla koll på alla och de flesta fastnar jag hårt för. Jag förstod att det skulle bli kärlek, men det tog en stund innan jag var helt säker på vem det skulle bli med. När jag väl fick veta tyckte jag det var bra, men helt ärligt gillar jag alla karaktärerna lika mycket. De är så olika, vilket gör att de inte kan jämföras och då får alla plats. Ungefär så, ja. Jag tänker inte bestämma en favorit heller, men vänskapsrelationen mellan Francesca, Justine, Tara, Siobhan, Thomas och Jimmy är underbart vacker.

För att sammanfatta: Det är en fenomenal bok som skrivits och den är verkligen i klass med Jellicoe Road. Då förstå ni kanske att den är bra. Det är ett enkelt, men ändå så fantastiskt språk, som är rättframt och ärligt och stundtals hutlöst roligt. Alla karaktärer är så olika, men de passar så bra ihop. Vänskapen och kärleken är helt underbar och får mig att vilja gråta och skratta på samma gång.

Betyg: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)