lördag 10 oktober 2015

"Athena"

Av Marta Söderberg

Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2015
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 296 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Athena, Del 1
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Athena
Andra delar i serien: -
Annat: 

Handling: Maya och Benjamin lever olika liv, båda utanför samhället och på sin vakt och ibland på fel sida om lagen. En dag förändras deras liv när de blir fångade tillsammans med ett tjugotal andra ungdomar, alla i liknande situationer. De hamnar på en hemlig agentorganisation, Athena. De lovas en andra chans, ett nytt liv. De ska genomgå träning, tester och tillslut kommer bara ett fåtal finnas kvar, som får en ny chans. Maya bestämmer sig för att inte lita på någon utan hålla sig för sig själv, men ändå blir hon tillslut vän med Benjamin. De är tveksamma till Athenas metoder och inser att allt kanske inte är så bra som det verkar. Athena kräver större och större uppoffringar av ungdomarna, men är det värt att såra de man älskar för att kanske få en ny chans?

Omdöme: 
Efter en något seg början som inte la sig i mitt minne särskilt länge utvecklas boken snabbt till en unik dystopi. Man är liksom karaktärerna väldigt ovetande om vad Athena egentligen är och vad det är för värld boken utspelar sig i. Det är något störande, men samtidigt intressant och annorlunda att inte alltid vara steget före. Handlingen har ett högt tempo och det är intressant med alla tester, träning och annat. 

Bokens språk är djupt och lagom svårt. Känslor och tankar beskrivs på ett bra sätt och jag gillar Mayas berättaröst mycket. Benjamins är jag däremot inte lika förtjust i. Boken har ett bra flyt och det är lätt att hänga med trots ett svårare språk. Kapitlen är lagom i längd och det är intressant att det växlar mellan Mayas och Benjamins perspektiv. Ibland växlar det för mycket, varje kapitel hade varit bättre än byten mitt i kapitel.

Bokens karaktärer är riktigt välgjorda och jag gillar sättet de presenteras på. Man får inte veta helt och hållet hur de egentligen är och det gör att man ofta upptäcker nya sidor och annat hos dem. Maya är en väldigt intressant karaktär. Författaren har gjort henne så stark och utstickande. Hon är verkligen tuff, smart, rolig och modig. Fast hennes historia känns lite överdriven delvis. Elias är en sådan där karaktär som man inte riktigt vet var man har. Jag kan inte sluta tänka på om han verkligen är "ond". Författaren låter honom göra saker som känns helt otippade och det gör en ännu mer förvirrad. Att man inte riktigt vet vad det är mellan Maya och Benjamin eller Maya och Elias gör mig också förvirrad, men det är riktigt intressant. 

För att sammanfatta: En unik dystopi som lämnar många frågetecken efter sig. Det är intressanta vinklar och en nytänkande handling skriven med ett utmanande och intressant språk. Karaktärerna är intressanta och unika och man inte lära känna alla deras sidor, vilket väcker intresse. Det är genialt av författaren att lämna saker olösta och skapa frågetecken. 

Betyg: 
    

(På gränsen till 5/5 stjärnor)

2 kommentarer:

  1. Hej Lexie! Jag har nu (lite sent, japp!) svarat på din kommentar som du skrev här: http://drawreadandtakeaphoto.blogspot.se/2015/09/pa-gang.html#comment-form! Jag brukar inte svara såhär på andras bloggar, men då jag svarat sent och din kommentar skiljer sig lite mot andras, så svarar jag här med ;)

    Sv: Hej Lexie! Tack för din fina kommentar! :D <3 Ja, det har du rätt i, men jag känner faktiskt till ganska många i min egen ålder, men det som sagt det är ont om dem :) För att säga några så är Elvira på mylifestylebyelvira.blogspot.se är 15 år, Vilma på dolasbokblogg.blogspot.se är 14 / 15 år, Frida på boooklovin.blogspot.se tror jag är i vår ålder, Agnes på Agnesbokblogg.blogspot.se är 13 / 14 år och Alba på boklyckan.blogspot.se är 15 år :) Hoppas att du hittade någon trevlig blogg där, jag gillar alla! /kram! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för ditt svar, bättre sent än aldrig! Tack så mycket för tipsen, det var många som jag inte kände till sedan innan. Det är ofta svårt att leta efter bloggar när man inte riktigt vet vad man letar efter... Och tack för din omtanke att svara här och inte bara på din blogg, annars hade jag garanterat missat det. ;) Kram Lexie

      Radera

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)