söndag 26 juli 2015

"Galgbacken"

Av Ewa Christina Johansson

Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2015
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 140 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 9-13
Serie: Ingen serie, men författaren har skrivit flera liknande böcker.
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Annat:

Handling: Lykkes släkt har hyrt flera stugor på ett landställe de aldrig varit på tidigare. Lykke är mest tjurig, för hennes mobil har ingen täckning. På midsommarafton får Lykke en försenad födelsedagspresent, en berlock, av sin moster. När Lykke står på en kulle tycks hon se en galge med ett rep och längre bort står en flicka. Varför börjar berlocken röra på sig när hon är på kullen? Hur kommer det sig att släkten kom till just den här byn och vad gjorde hennes mormor här när hon skadade sig? Och vem är egentligen Karolina?

Omdöme: Den här boken hade jag förväntat mig skulle vara en smått obehaglig, läskig bok, som skulle passa bra att läsa snabbt. Men, den nådde inte riktigt upp till förväntningarna. Jag tycker inte att den här boken var så läskig. Det var bara lite i slutet, som den blev lite obehaglig, men det handlade inte ens om spöken. Författarens tidigare böcker har varit väldigt spökiga och obehagligt läskiga, men den här var inte lika bra. Men, boken var åtminstone snabbläst.


Bokens handling är okej och jag gillar att författaren blandar dåtid och spöken med nutid och människor. Det känns ganska trovärdigt, men lite för overkligt. Det kändes om att det lämnades mycket frågor efteråt, vilket störde mig. Något annat som störde mig är hur boken är uppbyggd. Alla händelser utspelar sig på samma dag. Visst, boken är ganska kort, men det blir ändå konstigt. Det känns inte trovärdigt och man hinner inte tänka på hur allt hänger ihop förrän boken är slut. Det gör att boken inte blir så spännande. Allt händer för fort. Varför inte bara lägga till 50 sidor och få till spänningen? Boken är väldigt förutsägbar och jag förstod nästan redan från början hur vissa saker hängde ihop.

Boken är väldigt lättläst och går som sagt väldigt fort att läsa, vilket ibland kan vara skönt. Jag gillar inte bokens språk alls, men det är egentligen gjort för lite yngre och de mindre läsvana, så det får man väl ha överseende med. Bokens karaktärer läggs inget fokus på alls, men det hinns väl inte med på 140 sidor? Dock gillar jag inte Lykke, hon är egentligen väldigt osmart, vilket man märker mycket i slutet.

Betyg: 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)