torsdag 30 juli 2015

"Du är aldrig ensam"

Av Sarah Dessen

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2008 (Engelska) 2015 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 462 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Ingen serie, men författaren har skrivit flera liknande böcker.
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Lock and Key
Annat: 

Handling: Ruby Cooper är van att klara sig själv och hon avskyr att vara beroende av andra och vill därför inte binda sig vid någon. Hon bor ensam med sin mamma, sedan hennes syster flyttade för 10 år sedan och sedan dess har systern inte kontaktat Ruby. En dag sticker hennes mamma hemifrån och Ruby tvingas flytta hem till sin syster, som hon inte känner längre. Rubys liv förändras totalt när hon plötsligt bor i en lyxvilla och går på en privatskola, men hon känner sig verkligen inte hemma. Och hur ska hon göra med alla som försöker hjälpa henne och verkar vilja bli vän med henne? Hon vill inte binda sig och inte vara beroende av någon annan, men kanske är det fel inställning. Har hon faktiskt fått en ny chans att göra om alla misstag och våga behöva andra?


Omdöme: Jag hade inte alltför höga förväntningar på den här boken. Ruby kändes verkligen inte som "min typ", vi är inte direkt lika. Men jag blev ändå förvånad när det visade sig att det här faktiskt är en "mellanbra" bok av alla Sarahs böcker. Som vanligt är det en väldigt mysig känsla i hennes böcker och trots att den här boken inte utspelade sig på sommaren så mycket, utan mest höst och vinter, kändes den somrig.


Bokens handling följer samma mönster som de tidigare böckerna. En tjej möter förändringar och får nya erfarenheter kring vad livet innebär. Lägg till lite vänskap och kärlek och voilá. Trots att det är samma story om och om igen, tröttnar jag helt ärligt inte. Den är faktiskt riktigt genial och fin och kommer med flera viktiga budskap. Handlingen är väldigt förutsägbar, men i förra boken Allt och lite till, blev man faktiskt lite förvånad över slutet, vilket jag dock inte gillade. Glöm det där med nackdelen, det är skönt att vara förberedd... Kärleken i boken är fin och trovärdig.

Bokens språk är vackert, brett, enkelt, smart och roligt. Boken är lång, men det märks inte, för det är bra flyt och man vill bara läsa mer. Alla dialoger tillför mycket då de ibland får en att vilja gråta, ibland skratta och ibland bli arg. I slutet blev jag lite orolig att det skulle bli en ny Allt och lite till, med fel lyckliga slut, men som tur var vände allt i sista stund.

Bokens karaktärer är alla fina. Jag hade lite olika åsikter om Ruby först. Jag gillar den här duktiga huvudpersonen som till slut vågar leva livet mer än Ruby. Ju mer hon förändrades, desto mer gillade jag henne. Hon är smart och en fin person, men det är så sorgligt när hon inte vågar visa sig beroende av andra. Nate gillade jag direkt, men jag ändrade mig lite fram och tillbaka ett tag. Han är verkligen snäll, men sedan kändes det som att han var lite för snäll och inte direkt hade någon personlighet, men han bryr sig så mycket om Ruby, vilket är gulligt. Cora och Jamie gillar jag mycket, de bryr sig verkligen. Och Gervais, så gullig. Och vem hade kunnat tro att Nate och Ruby var så lika?

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)