onsdag 17 juni 2015

"Lex bok"

Av Sara Kadefors

Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2013
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 327 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Annat:

Handling: Lex försöker överleva andra ring på gymnasiet. Hon tvingas varje dag stå ut med de irriterande tjejerna i klassen. Hon anstränger sig inte det minsta i skolan, för hon vill inte bli en del av det hemska samhället. Lex tycker att alla är idioter förutom Jonathan och sin pappa som sitter i fängelse. När Lex mamma träffar Bruno på en zumbakurs och han plötsligt ska bo hos dem "ett tag" får Lex nog. Bruno verkar tro att han bara kan klampa in i huset och vara den som lagar mat och skämtar med mamma. Bruno är dessutom en helt okänd författare och han klagar hela tiden på att han inte kommer på något att skriva om. Lex och pappan börjar smida planer på hur de ska bli av med Bruno och planen går ut på att Lex ska berätta en falsk historia för Bruno som han kommer skriva om och sedan ska hon skriva samma historia på en blogg och då få Bruno att verka som någon som kopierat en redan befintlig berättelse. Men blir allt verkligen så som Lex trott?

Omdöme: Till att börja med måste jag säga att den här boken verkligen överraskade mig. Jag har hört mycket positiv kritik om den, men jag trodde faktiskt inte att den skulle vara så bra. Idén till boken är väldigt bra, rolig och unik. Jag hade trott att boken skulle vara lite trist, för det lät lite svårt att få till en sådan här handling enligt mig, men inte då! Så ja, boken överträffade definitivt mina låga förväntningar.

Till att börja med måste jag säga att boken är skriven på ett väldigt enkelt, men underhållande sätt. Det gör att boken blir ännu bättre och det är också ett bra flyt och man vill hela tiden fortsätta läsa. Bokens handling är som sagt också ett stort plus, då den är smart och väldigt unik. Den är också underhållande. Jag tror att det kan ligga lite baktankar i handlingen och att författaren kanske reagerat på något och byggt en handling efter det. Boken är väldigt lärorik om t ex internet och hur lätt saker sprids, hur lätt det är för en okänd person att påverka och att det är lätt att vara anonym på nätet, vilket är saker många inte tänker på. Boken handlar också mycket om ytlighet och åsikter och den innehåller många enligt mig "bra" åsikter och den är också lärorik om hur man faktiskt kan få andra att lyssna på ens åsikter.

Jag tycker att bokens karaktärer verkligen tillför mycket. De är väl genomtänkta och alla är väldigt unika och intressanta. Jag kan direkt säga att min favorit är Lex. Hon är en väldigt intressant karaktär, då hon t ex döljer mycket av sina egentligen väldigt smarta idéer och åsikter. Egentligen är Lex väldigt negativ och pessimistisk, men av någon anledning tycker jag ändå om henne mycket. Lex förändras också väldigt mycket under bokens gång, vilket jag tycker om.

Om jag ska komma på något mindre bra med boken är det att den ibland kändes lite overklig. Det är lite svårt att förklara, för jag vill ju inte avslöja något, men jag tycker i alla fall att vissa delar var lite orealistiska och de kunde man kanske ha gjort lite annorlunda.

Det här är alltså en riktigt bra bok som definitivt överraskade mig positivt, då den var mycket bättre än vad jag egentligen trodde att den skulle vara. Boken har en annorlunda och intressant handling, som också är underhållande och lärorik. Karaktärerna är väldigt välgjorda och ett stort plus. Boken är snabbläst och ganska lättläst trots att den är ganska lång. Boken rekommenderar jag till alla tonåringar som vill läsa en underhållande men ändå tänkvärd bok.

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)