tisdag 5 maj 2015

Week 30 – Your favorite book of all time

Idag är det dags för det sista inlägget i "30 days of books". Jag skulle ha gjort det igår, men jag gjorde en bokrecension istället så då tyckte jag gott att inlägget kunde få vänta en dag. Den som väntar på något gått...

Denna fråga är självklart svår, då det är den absolut sista. Jag har egentligen inget bra svar. Jag menar, jag vet nog vilken min favoritbok är just nu, men när jag var mindre så kanske jag läste en bok som enligt mig var bättre än den bok som är min favorit just nu.

Det skulle ju vara ett väldigt enkelt svar på denna fråga, men eftersom att det står Your favorite book of all time, så känns det som en lat utväg att ta min favoritbok just nu som svar. Därför tänkte jag istället försöka så gott jag kan att skriva upp lite olika böcker som var mina favoriter i olika åldrar. Jag minns så klart inte när jag läste vissa böcker, men jag ska försöka nämna några jag åtminstone är säker på. Så här kommer några av mina favoritböcker som jag minns att jag gillade från när jag var ca 6 år utan inbördes ordning. Jag valde att bara skriva 5 st i varje ålder och bara serier på de böckerna jag gillade förr, för de minns jag bäst.

6-9 år:
- Jill och Jonathan av Peter Gissy
- Dickens detektivbyrå av Suzanne Mortensen
- Spiderwick av Tony Diterlizzi & Holly Black
- Humlanmysterierna av Rose Lagercrantz
- Kalle Skavank av Petrus Dahlin

9-12 år:
- Lydia av Finn Zetterholm
- David och Larissa av Martin Widmark
- Ingelin Angerborns böcker om spöken (Ingen serie, men flera böcker som liknar varandra)
- Tre tjejer av Petter Lidbeck
- Krabbsjögrund av Lena Ollmark och Mats Wänblad

Nu:

- Divergent-trilogin av Veronica Roth
- Jag ger dig solen av Jandy Nelson
- Förr eller senare exploderar jag av John Green
- Sarah Dessens böcker (Ingen serie, men flera böcker som liknar varandra)
- Legend-trligion av Marie Lu

Som ni kanske ser läste jag nästan bara deckare och fantasy när jag var yngre. Nu blir det sällan deckare, för det finns inte så många bra deckare för min ålder. Mina föräldrar läste också mycket för mig och de här är de böckerna jag minns från den här åldern.


Jag tänker inte välja bara en av de här böckerna, men nu har ni åtminstone fått se lite vad jag gillade för böcker när jag var yngre. Jag tycker att det känns oschysst att välja en av alla de här böckerna, för om jag tex. läste Spiderwick idag skulle jag ju med all säkerhet inte tycka att den var jättebra, medan jag tyckte det när jag var liten. Ja, ni förstår. Den här utmaningen är nog egentligen gjord för vuxna och de har ju fömodligen läst vuxenböcker en lång tid och de är ju de böckerna de minns och därför är det ju lite enklare att välja mellan dem än böcker för olika åldrar.


* * *

Nu har jag ju som sagt klarat av den här utmaningen hyfsat bra enligt mig själv. Nästa vecka kommer jag börja med en ny grej och jag kommer skriva ett inlägg om det i helgen.

Ps. Av någon anledning gick det inte att lägga in bilder i det här inlägget, så jag ber om ursäkt för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)