måndag 20 april 2015

Week 28 – Favorite title

Den här rubriken har jag funderat mycket på och nu tycker jag att jag äntligen har kommit fram till ett bra svar. Här kommer det: (Men ha inte för höga förväntningar)

Bokens titel är enligt mig väldigt viktig, för titeln kan många gånger göra så att man får upp ögonen för en bok. Jag kan egentligen inte komma på något tråkig titel som gör en mindre intresserad för en bok. Jag kollar såklart inte bara på boktiteln om jag hittar en bok. Men det är ändå titeln och omslaget som är det första av en bok som man ser och därför måste de fånga ens intresse. Nej, nu åter till det egentliga ämnet.

Jag vet inte om jag har någon klar favorittitel på en bok, men det finns så klart vissa "sorters" titlar som jag gillar mer än andra. Dels så tycker jag om korta titlar, som tex. Legend och Champion. Nu finns det ju också många böcker som har titlar med ett ord som är något ord som man oftast inte vet vad det betyder. Det är tex. Divergent, Prodigy, Delirium och Revolt. Sådana titlar gillar jag för det sticker ut mycket och just eftersom att man inte vet vad de betyder så blir man oftast nyfiken till vad boken handlar om eftersom att en sådan titel inte ger någon ledtråd. Sedan kanske man också söker på betydelsen och då kommer man ju ihåg titeln. Andra sorters titlar som jag tycker om är de med en ganska oklar betydelse och man förstår inte riktigt vad man menar. De jag syftar på är tex. Rör mig inte! och Jag ger dig solen. I Rör mig inte! så förstår man ju inte riktigt. Menar dem Rör mig eller Rör mig inte? Jag ger dig solen är också en titel som är lite oklar och den gav inte direkt någon ledtråd till bokens handling, men när man hade läst boken så förstod man den bra.

Om jag nu måste välja en av dessa boktitlar så blir det nog Divergent, för jag gillar som sagt korta titlar med oklar betydelse, som man inte riktigt får någon ledtråd till handlingen av och som man kanske måste söka upp. Det är också sådana titlar som kan lägga sig på minnet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)