fredag 10 april 2015

Week 25 – A character who you can relate to the most

Under veckan har jag konstigt nog inte haft tid att skriva så mycket på bloggen. (Jag har haft påsklov...). Dock så har jag haft mycket tid till läsning. Jag har tänkt mig att jag ska göra ett "30 days-inlägg" varje måndag, men i måndags hanns det inte med. Därför blir det inlägget skrivet idag istället.

Den här frågan har jag grubblat mycket på utan att riktigt komma på ett bra svar. En av de svåraste frågorna i den här utmaningen. Självklart finns det karaktärer som man känner igen sig i under tiden av när man läser en bok, men det är sällan man verkligen kommer ihåg någon karaktär. Just nu kan jag åtminstone inte komma på någon karaktär som jag verkligen kände igen mig.

Jag läser ofta böcker där karaktärerna är 15-16 år, för de flesta böckerna som ändå passar mig med språk och svårighet är skrivna för en lite äldre målgrupp än 13-åringar. Ibland läser jag ju självklart böcker där karaktärer är 12-13 år, men de är ofta mer lättlästa och karaktärerna är inte beskrivna så mycket och man kommer ofta inte ihåg så speciellt mycket, för de är helt enkelt inte så speciella. Böckerna som handlar om 12-13-åringar är som sagt ofta mer lättlästa än böcker för lite äldre. Där är prioriteten mer handling och inte karaktärer, vilket gör att man sällan lär känna karaktärerna så mycket.

Så det jag ville säga med det här är att jag ofta inte kan relatera mycket till karaktärer i de böcker jag läser. Antingen så är personerna för "gamla" för att likna mig eller så är de i min ålder men boken går inte in på dem så mycket. Jag kan ju ändå känna igen mig i karaktärer från böcker, men ofta inte fullt ut. Just nu kommer jag inte på någon karaktär som jag verkligen tycker att jag liknar supermycket. Det kan nog vara svårt att se det själv också, för man tänker nog sällan på hur man är.

Visst hade det väl varit roligt att kunna svara Katniss, Tris eller någon annan riktigt stark, tuff och underbar karaktär på den här frågan, men det stämmer ändå inte, för de är också från en helt annan värld och har andra förutsättningar. Sedan är ju dessutom allt som dem gör arrangerat och genomtänkt, vilket kan göra dem ännu mer fantastiska.

Tris från "Divergent"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)