lördag 23 maj 2015

"Tid att dö"

Av Anne Cassidy

Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2012 (Engelska) 2013 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 319 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 11+
Serie: En mördares anteckningar, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Dead time
Andra delar i serien: Vid din sida, Butterfly Grave
Annat:

Handling: Rose föräldrar försvann spårlöst för fem år sedan. Sedan dess har hon bott med sin mormor som bestämt att hon inte får träffa sin halvbror Joshua. Det tänker Rose göra ändå, men så blir det inte riktigt. När hon är på tågstationen blir hon plötsligt vittne till ett knivmord på en kille i hennes skola. Rose bestämmer sig för att glömma det, men det är inte så lätt, trots att den mördade var en person som hon knappt kände. Dock så ändrar hon inställning när hon tycks komma något på spåret och hon inser att polisen faktiskt inte gör mycket alls i fallet. 

Omdöme: Till att börja med måste jag verkligen säga att jag blev positivt överraskad av den här boken. Jag hittade den av en slump på bokrean i år och köpte den för bara 30 kr. Jag tyckte bara att den lät spännande och det var ett tag sedan jag läste en deckare. Det är alltså historian bakom hur denna boken hamnade i min bokhylla!

I alla fall. Boken överraskade mig verkligen, då jag inte hade höga förväntningar alls på den. Den var riktigt spännande, sorglig, rolig och ganska lättläst. Jag tycker att det var en bra deckare och jag gillade att den inte bara handlade om själva mordet utan även om Roses föräldrar och hur de hade försvunnit. Det gjorde att man blev aldrig trött på boken. Från början trodde jag inte att den skulle vara invecklad alls, men det var den. Jag hade aldrig gissat på att den som var mördare var det.

Jag tycker att bokens språk var bra och enkelt. Kapitlen var lagom långa. Bokens karaktärer var bra beskrivna och jag gillade de flesta. Jag tycker att Rose var så himla smart och tuff, även om hon ibland gjorde lite korkade saker som att skälla på alla som försökte vara vänliga emot henne. Joshua var också en bra karaktär, för han var verkligen en bra vän och jag gillade hur engagerad han var i letandet efter föräldrarna. Emma var också en karaktär jag gillade eftersom att hon var snäll mot Rose och försökte vara lite med henne.

En sak som jag tycker var lite mindre bra med boken är att allt hände väldigt fort. Jag kan inte berätta vad, för då spoilar jag, men det var som om alla stora händelser i boken hände innan man kommit ens till hälften av boken. En sak som jag kom att tänka på när jag läste boken var att den påminner mycket om "Röd som blod". Rose liknar Lumikki, för båda har haft det svårt i skolan och är numera väldigt tuffa och smarta. Jag vet inte varför, men jag tycker att själva stilen på boken liknade den i Röd som blod. Jag kan inte riktigt förklara hur dock...

Så den här boken överraskade mig verkligen på ett positivt sätt. Den hade en skön deckarstil, bra karaktärer, språk och handling. Jag rekommenderar den till alla läsare från ca 11 år som gillar deckare som är ganska lättlästa där man själv kan vara med och lösa fallet lite.

Betyg:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)