tisdag 14 april 2015

"Jag ger dig solen"

Av Jandy Nelson

Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2014 (Engelska & svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 380 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: I'll Give You the Sun
Annat:

Handling: Noah och Jude är tvillingar, men så olika som man kan vara. Noah är tyst och lever för att måla. Han har inga vänner fram tills Brian dyker upp. Jude är Noahs raka motsats och hon surfar med killar och är aldrig hemma. Ändå är de bästa vänner. Långsamt börjar de glida ifrån varandra mer och mer. Och något hemskt inträffar och allt förändras. Noah målar inte längre och Jude har blivit en ensamvarg. De låtsas knappt om varandra tills de tvingas samman. Då förändras allt igen. 

Omdöme: Detta är en utomordentligt fantastisk bok, vilket jag också nämnde i ett tidigare inlägg. Den har allt; språk, handling, karaktärer, ett underbart omslag... Ja, omslaget är verkligen snyggt gjort och det passar så himla bra till boken. Man kan hitta saker som boken handlar om på det och det är inte så vanligt.

Boken har ett väldigt trevligt språk som är lätt att hänga med i även om det är många beskrivningar och väldigt mycket text. Bokens berättarperspektiv skiftar då och då och samtidigt blir det som nya kapitel. Eller ja, snarare delar, för berättarperspektivet skiftar inte ens 10 gånger under boken. Det tycker jag är bra, för då är det lättare att hänga med och man lär känna karaktärerna bättre. Varann del är skriven ur Noahs perspektiv från när han var 13-14 och resten ur Judes perspektiv från när hon är 16 år. Det är en genialisk idé, för då kanske Jude tex. berättar om något som hänt för några år sedan får man sedan läsa om när det hände ur Noahs perspektiv.

Bokens karaktärer är helt underbara. Från början gillade jag inte Jude, (när hon var 13), men när man läste ur hennes perspektiv gillade jag henne mycket mer. Båda huvudpersonerna har sådan skön attityd och man blir glad när man läser. (Fast inte alltid, för boken är lite sorglig då och då :D). Jag gillar de små extragrejerna med karaktärerna. Noah tänker sig hela tiden alla händelser och hur han känner sig som målningar och då står det tex. "Självporträtt: Pojke som gömmer sig inuti pojke som gömmer sig inuti pojke". Jude har också en liten "grej" och det är att hon bygger stora delar av sitt liv och hur hon ser på saker på sin farmors bibel där det tex. står "För att undvika allvarliga sjukdomar, ha alltid en lök i fickan".

Bokens handling är väl genomtänkt och jag gillar hur författaren har lyckats väva ihop alla händelser utan att det känns overkligt. Judes och Noahs liv blir verkligen helt upp och ner och man känner verkligen med dem.

Den här boken är bland det bästa jag läst och jag rekommenderar den till både tjejer och killar från tonåren. Den passar även vuxna. Boken har ett bra språk, en bra handling och bra karaktärer. Den har många små extrasaker som utmärker den och gör den utstickande och inte till en i mängden. Det är en av anledningarna till att boken får toppbetyg av mig. 

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)