måndag 6 april 2015

"Huset mittemot"

Av Alex Haridi

Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2015
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 365 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: Huset mittemot
Annat:

Handling: "Den nittonde oktober 1992 cyklade Jonathan Andersson hem från skolan. Han åt sitt mellanmål och gjorde sina läxor. Sedan gick han upp på vinden och hängde sig. Han var bara tretton år gammal."

Joel är tretton år och går i sjuan. Han bor i Uddviken som ligger mitt i ingenstans. Alla känner alla och alla i skolan vet vem Joel är. Just för att han bor mittemot huset där Jonathan bodde. En dag ser Joel än bil som parkerar utanför huset. Han blir nyfiken och det visar sig att bakom husets väggar finns en sanning han inte hade räknat med. Stämmer verkligen historien om Jonathan? Vems är bilen? Och hur farligt kan huset egentligen vara? 

Omdöme: Den här boken såg jag av en slump i en bokhandel och jag blev intresserad. När jag läste på baksidan lät det som att jag hade hittat en riktig rysare att läsa. Ni vet, en sådan där bok som man inte ens vågar läsa när det är mörkt. Men nej, det stämde inte och jag blev ganska besviken. Jag hade trott att boken skulle vara riktigt läskig, men det var den inte. Det var enbart i slutet som den var lite, lite läskig.

Annars tycker jag att boken var välskriven. Den var lättläst, men ändå ganska lång. Karaktärerna var egentligen inte så speciella, men jag tyckte ändå om både tex. Joel och Kalle, för de hade båda rolig humor mm. Jag gillade idén till boken mycket och jag tyckte också om att det inte bara handlade om Joel och det han gjorde utan den handlade om tex. Kalle och Joels syster och deras "problem". Det gjorde att man inte hann tröttna på handlingen, men istället kändes det ibland som att det blev för lite av "den riktiga" handlingen.

Det var enligt mig lite synd att det byttes berättarperson utan vidare mitt i kapitel. Man fick inte heller någon "varning" på det, utan man behövde verkligen hänga med hela tiden, vilket i och för sig var bra. Jag tycker bara att det blev lite rörigt.

Den här boken passar tjejer och killar från ca 11/12 år. Bokens början gillade jag inte, men sedan blev den bättre. Jag tycker att omslaget till boken är fint och lite "spöklikt". Boken är lättläst, spännande och läskig, fast ändå inte läskig. Handlingen var bra, men jag hade som sagt trott att boken skulle vara läskigare efter att ha läst på baksidan. 

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)