måndag 30 mars 2015

"Blandband"

Av James Dashner

Förlag: Atrium förlag
Utgivningsår: 2013 (Engelska) 2014 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 364 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Tape
Annat:

Handling: År 1993 är Ryan tretton år. Han kämpar med sorgen efter hans mammas bortgång och samtidigt kämpar han med att överleva den nya styvbrodern Nathan. Han spelar in en dagbok på ett kassettband. 20 år senare hittar Ameliah ett kassettband med en pojkes röst på. Hon försöker lista ut vem det är som pratar och varför bandet fanns just i deras gästrum. Samtidigt träffar hon någon som på något sätt känns bekant. Var har hon sett honom och vad vill han? Vem är han? Och vems är rösten på bandet?

Omdöme: Den här boken var enligt mig helt okej och den hade en rolig och annorlunda handling. Desvärre fanns det en del saker med boken som inte alls gjorde att jag gillade den, men idén var rolig och den gjorde att jag gillade den mycket ändå.

Boken hade väldigt långa kapitel, vilket jag inte gillar. Dock så var det som olika stycken eller delar i kapitlen. Först så berättade tex. Ryan och sedan Ameliah. Det gjorde att det blev som flera kapitel i kapitlen, men jag tycker att det hade varit bättre om det var fler kapitel. Jag tycker att det var ganska rörigt när det boken bytte berättarröst efter ibland varannan sida. Det gjorde att man aldrig hann fästa sig vid någon karaktär. Bokens språk var helt okej även om det somsagt var väldigt rörigt när det byttes berättarperspektiv hela tiden.

Jag tycker inte att karaktärerna på något sätt var speciella eller utmärkande. Jag tycker att de var helt vanliga och man lärde inte heller känna dem så mycket eftersom att det hela tiden bytte berättarperspektiv.

Jag tycker att boken var riktigt spännande i början, för då visste man inte vems röst som var på kassettbandet och hur Ryan och Ameliah hängde ihop. Men redan efter mindre än 100 sidor visste jag i princip vad kopplingen var och hur allt hängde ihop. Det var ju själva grunden till boken och då tycker jag att det förstörde mycket när det var så lätt att komma på "svaret" direkt. Som tur var kom det in ett litet nytt mysterium när Joe dök upp. Jag lyckades inte lista ut vad kopplingen till honom var och det gjorde att jag ända höjde betyget på boken lite. Jag tycker som sagt ändå att det var väldigt synd att allt avslöjades så snabbt.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det här är en helt okej bok, som jag dock hade högre förväntningar på. Den har en unik handling och språket är enkelt att hänga med i. Den är lättläst och jag rekommenderar den till både killar och tjejer från 13 år. 

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)