fredag 30 januari 2015

"Om jag stannar"

Av Gayle Forman

Förlag: Ponto pocket                               
Utgivningsår: 2009 (Engelska) 2012 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 192 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: Mia & Adam, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: If I stay
Andra delar i serien: När jag lät dig gå
Annat: Blev film 2014

Handling: Mias liv vänds upp och ner på ett ögonblick. Hennes familj omkommer i en bilolycka och hon själv hamnar svårt skadad på sjukhus. Hon har hamnat i koma, men är ändå medveten om hennes släktingar och pojkvän som kommer in till henne och ber henne stanna kvar. Det är då hon inser att det hela faktiskt är hennes val. Men vad ska hon välja. Ska hon stanna kvar, trots att hon mist hela sin familj? Eller ska hon ge sig av? Vad har hon egentligen att stanna kvar för? Är det värt att leva ett liv utan familjen?


Omdöme: Det här är en unik, rörande och lättläst bok. Den är väldigt sorglig, men också väldigt bra. Ämnet är intressant och unikt och väldigt rörande. Boken är lättläst och är skriven både i nutid och dåtid. Man får läsa om hur Mia känner just nu och sedan får man läsa om något hon gjort med sin familj eller vänner eller så. Hela boken är skriven på så sätt att man får läsa om hennes minnen som gör att hon gör de val hon tillslut gör.

Man lär inte känna så många karaktärer, men de man lär känna tycker jag ändå om väldigt mycket som personer. Det är Mia, Kim och Adam. Jag tycker att Mia liknar mig i vissa saker och det gör nog att jag förstår henne ganska mycket. Jag tycker att hon känns väldigt annorlunda på sjukhuset, jämföt med när man får läsa om hennes minnen. Jag vet inte riktigt vad det är som gör det, men något är det.

Boken har ibland långa och ibland korta kapitel. Språket är enkelt och boken är lättläst. Boken är ganska kort, ca 200 sidor.

Jag tycker att boken var bra. Dock finns det vissa saker som gör att dess betyg sjunker lite. Jag tycker att det var lite underligt när Mia var utanför sin kropp. Det hade väl inte varit så jättekonstigt om hon åtminstone satt kvar på sitt rum och såg på sig själv, men när hon började vandra runt på hela sjukhuset, trots att hon fortfarande låg på IVA, kändes det lite orealistiskt. Det gjorde att bokens betyg sjönk en del.

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)