söndag 1 februari 2015

"Lina + Rymden = Tobbe"

Av Gustaf Lingmark

Förlag: Kikkuli förlag                             
Utgivningsår: 2014
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 154 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 13+
Serie: -
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Annat:

Handling: Trettonåriga Tobbe blir mobbad i sin nya skola. Han är alltid ensam i skolan, men det gör inte så mycket, för efter skolan, då får han ju träffa Lina. Lina, stans coolaste och snällaste tjej. Ibland undrar han varför Lina ens vill vara kompis med honom. 

Tobbe och Lina börjar komma ifrån varandra mer och mer och Lina förändras. Hon hänger hela tiden med Carro som är 16. Han vet inte hur han ska göra så att han och Lina fortfarande ska vara vänner. En helg åker han på scoutläger och redan när han är fem minuter hemifrån, saknar han Lina. Han inser att han måste ta sig tillbaka till henne, innan hon åker till festen hon bjöd med Tobbe till. Den här helgen förändras hans liv...  

Omdöme: Jag har hört mycket om den här boken. Jag vet många som sagt att de tyckt den var bra, men inte så speciell. Det är ungefär så jag också tycker om den här boken. Den var riktigt bra och jag gillar karaktärerna. Speciellt Lina, för hon är så himla snäll mot Tobbe. Tobbe är också en bra karaktär. Han är väldigt rolig. Anledningen till att jag inte gillar honom så mycket är för att han förändras så mycket under bokens gång. (Vilket i och för sig är meningen), men jag tyckte mycket bättre om den "Gamla" Tobbe, fast i slutet blir han ändå sig själv igen. Slutet gott! 

Boken är väldigt lättläst och har kapitel på mellan 2-4 sidor nästan hela tiden. Jag tycker att det hade varit bättre om kapitlen var lite längre, kanske runt 5-6 sidor, för nu känns det som att det kommer ett nytt kapitel hela tiden. 

Jag gillar idén till boken. Den liknar andra ungdomsböcker, men är ändå väldigt utstickande och annorlunda. 

En av anledningarna till att jag ville läsa den här boken är för att jag hört att slutet skulle var väldigt annorlunda och förvånande. På tex. Adlibris står det: "Möt två vanliga tonåringar. Och läs hela vägen till slutet. Sen inser du att allt som du trodde om Lina och Tobbe, inte alls stämmer. Du kommer inte kunna sluta tänka på hur allt hänger ihop förrän du läst om boken från början igen."
Det gjorde att jag blev intresserad av boken. Slutet var väldigt oväntat. Jag visste ju att något skulle hända, men jag visste inte vad. Jag hade några gissningar, men ingen av dem var rätt. Mer än så tänker jag inte avslöja...  

Jag rekommenderar den här boken till de som är över tretton. Man behöver inte gilla att läsa
för att läsa den här boken. Den är kort, lättläst, spännande och annorlunda. Jag tipsar speciellt er som vanligtvis inte brukar läsa och vill ha någon enklare bok att läsa.

Betyg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)