lördag 6 december 2014

"Undret"

Av R.J. Palacio

Förlag: Brombergs                                     

Utgivningsår: 2012 (Engelska) 2013 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 334 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 10+
Serie: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Wonder
Annat:

Handling: Tioåriga August föddes med ett missbildat ansikte. Han har varit tvungen att genomgå många operationer och har hela tiden undervisats hemma av sin mamma. Men nu när han är tio ska han för första gången börja i den riktiga skolan. Han är rädd och undrar verkligen hur de andra barnen ska reagera. Till en början är allt precis så illa som han trott, men sedan finns det även de som faktiskt vill vara med August. Eller?

Jag känner mig vanlig. Inuti. Den enda anledningen till att jag inte är vanlig är att ingen annan tycker att jag är det.


Omdöme: Det här är en riktigt fin bok som passar de lite yngre läsarna men också de i min ålder. Boken är väldigt sorglig med också väldigt glad och fin. Jag tycker verkligen om August som karaktär. Han är så ung, men ändå så klok och han tänker så mycket. Summer, en annan karaktär, är också riktigt bra gjord. Hon är så rolig och lättsam och är verkligen snäll mot August.

En mindre bra sak med boken enligt mig är att kapitlen är jättekorta. I vanliga fall brukar de ju snarare vara väldigt långa, men i den här boken är de flesta kapitlen mellan 2-3 sidor oftast. Det gör att det känns som att boken tar längre tid att läsa, när det är så många kapitel.

Bokens språk är lättläst och det är hyfsat bra flyt i språket. Jag tycker att boken var lite seg i början, men när man väl var inne i handlingen, gick den snabbt att läsa ut. Boken är uppdelad i delar där olika personer berättar. Det är tex. August, hans syster Via och Summer. Det gör att man får se olika händelser lite ur olika perspektiv och man "kommer in" ännu bättre i boken, för man lär ju känna fler karaktärer mer. Man får veta vad de tycker om August och varför de är som de är.

Boken innehåller många fina "levnadsregler". August hade en lärare som hade en ny levnadsregel för klassen varje månad. På sommarlovet fick även alla elever skicka sin egen levnadsregel till honom och alla de fanns med i slutet av boken.

Sammanfattningsvis tycker jag att det här är en bok som är värd att läsa. Visst är den lite sorglig, men man blir ändå så glad av den och när August är glad blir man också glad. Boken passar för de lite yngre och de i min ålder. Bokens handling är väldigt speciell och jag tror att det kan vara bra att läsa sådana här böcker ibland, för de tar upp viktiga saker.

Betyg:
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)