fredag 7 november 2014

"Delirium"

Av Lauren Oliver

Förlag: Bonnier Carlsen                                            

Utgivningsår: 2011 (Engelska) 2012 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 468 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Delirium-trilogin, Del 1
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Delirium
Andra delar i serien: Pandemonium, Rekviem, Delirium stories
Annat: Ska bli film

Handling: Framtid. Kärlek är ett brott. Kärlek är det värsta som kan hända. Kärlek är en sjukdom som man botas mot när man är 18 år. Lena ska genomgå behandlingen för sjukdomen Amor deliria nervosa om 95 dagar. Hon längtar tills dess och tycker att det ska bli skönt att bli botad. Men vad gör man när det värsta händer och man inte längre vill bli botad, trots att man måste? Och talar verkligen regeringen sanning om den farliga sjukdomen? Är det egentligen något som de sagt till folket som stämmer?

Omdöme: Det här är en riktigt bra bok med en spännande handling. Boken innehåller spänning, vänskap, kärlek, mysterier och även fantasy och dystopi. Jag gillar karaktärerna, för de känns trovärdiga och är bra beskrivna. Min favoritkaraktär är Lena, för hon förändras väldigt mycket under bokens gång och hon känns verkligen modig och snäll.

Det är ganska bra längd på kapitlen, de flesta är ganska långa, men det går ändå snabbt att läsa. Boken har ett bra flyt i språket och är lätt att hänga med i. I början av varje kapitel är det som en lite faktaruta eller ett utdrag ur någon (påhittad) bok. Det tycker jag gör att historien känns mer trovärdig, när det finns som faktagrejer eller citat och liknande.

Bokens omslag tycker jag är väldigt fint. Jag tänkte inte på det först, men sedan såg jag att det är ett ansikte på själva titeln av boken. Det ser lite "spökigt" ut och då ser boken väldigt spännande ut.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det här en riktigt bra bok som passar för dig som gillar spännande dystopier med lite inslag av kärlek då och som inte har något emot att vänta en stund på att handlingen ska ta fart. Boken passar bra för de från 12 år enligt mig. Jag tycker även att vuxna kan läsa den.

Betyg:

  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)