torsdag 23 oktober 2014

"Four"

Av Veroncia Roth

Förlag: Modernista                                               

Utgivningsår: 2014 (Engelska) 2014 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 206 st 
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Divergent-trilogin, Novellsamling
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Four: A Divergent Collection
Andra delar i serien: Divergent, Insurgent, Allegiant, Filmer: Divergent, Insurgent, Allegiant, Ascendant
Annat:

OBS! Recensionen innehåller spoilers från tidigare delar

Handling: Four är en novellsamling med 4 st noveller skrivna ur Fours perspektiv. I slutet finns det även 3 opublicerade scener från Divergent. Man får mer förståelse för varför Four valde falang som han gjorde, och varför han gör olika val. Man får följa honom från att han ska välja falang tills han är instruktör åt Tris.

Omdöme: Jag tycker att det var väldigt intressant att läsa den här novellsamlingen. Jag läste den efter att jag läst Allegiant och de här novellerna utspelar sig innan alla böckerna, förutom den sista som utspelar sig under Divergent. När man har läst den här novellsamlingen har man lärt känna Tobias ännu mer och man får veta hur rädd han egentligen är för sin pappa. Jag visste egentligen inte hur bra vän Tobias var med Shauna och Zeke innan jag läste de här novellerna. En annan bra sak med den här novellsamlingen är att man ser Tris istället för att vara hon (om ni förstår). Då beskrivs hon mer än i de andra böckerna och man ser på henne på ett annat sätt.

Jag gillar Tobias mycket som karaktär för han är så klok och spännande.


Betyg:

  



Tankar om boken: Markera för att läsa (Läs bara om du har läst boken)

• Jag är glad att jag läste den efter att jag läst Allegiant för då fick jag "träffa" Tris lite mer och fick ett bra och lyckligt avslut på serien.


Det finns inte så mycket att säga om den här novellsamlingen, men jag har skrivit mer om de andra böckerna i serien om karaktärer, språk och liknande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)