söndag 31 augusti 2014

Week 01 – Best book you read last year

Förra året läste jag väldigt många bra böcker. Men de allra bästa böckerna jag läste förra året är:

• Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo
• Hungerspelen-trilogin av Suzanne Collins
• Natthimmel av Sofia Nordin
• Legend av Marie Lu
• Sista resan, Svag is & Mörkt svek av Ewa Christina Johansson & Kristina Sjögren
• Du glömde säga hejdå av Sarah Dessen

I alla fall, så är inte alla böcker i samma genre, så jag tänkte dela upp dom i genrer:
Vänskap & kärlek och Spännande. Sedan väljer jag en från varje genre som den bästa boken, för annars blir det omöjligt att välja.

“Vinnaren” i kategorien “Vänskap & kärlek” är “Mitt bultande hjärta” av Alf Kjetil Walgermo. Den var väldigt sorglig och det var en annorlunda handling i den, om en person med hjärtsjukdom och jag tyckte att det var så sorgligt när hon stod på väntelistan till ett nytt hjärta och hela tiden räknade dagarna hon fått vänta. Den innehöll också kärlek och vänskap och det var bra.

“Vinnaren” av dem spännande böckerna är Hungerspelen-trilogin av Suzanne Collins. Den serien var sorglig, spännande, romantisk, speciell & var så svår att släppa. Jag har tänkt på den jättemycket efter att jag läste ut den och den går verkligen inte att släppa, så författaren har verkligen lyckats. Ibland sitter jag bara och bläddrar och läser mina favoritstycken ur böckerna, för dom är så sjukt bra! Om jag måste välja en av böckerna, väljer jag nog “Revolt”, sista delen i serien. Den slutade verkligen bra & den var sjukt spännande, men den var väldigt sorglig också. Legend av Marie Lu var också väldigt bra och den är också en dystopi, som hungerspelen, men Hungerspelen har gett mig många fler tankeställare och funderingar och så var det den första dystopin jag läste. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)