söndag 24 augusti 2014

"Rubinröd"

Av Kerstin Gier

Förlag: Bonnier Carlsen                                                       
Utgivningsår: 2009 (Tyska) 2012 (Svenska)
Antal sidor (Med eventuellt efterord/tack): 368 st
Åldersgrupp (Enligt mig): 12+
Serie: Ädelstenstrilogin, Del 1
Originalspråk: Tyska
Originaltitel: Rubinrot
Andra delar i serien: Safirblå, Smaragdgrön
Annat: Har filmatiserats

Handling: Sextonåriga Gwendolyns släkt är annorlunda mot andras och det finns många hemligheter i släkten. En av dem är att den bär på "Tidsresegenen". Den utvecklas på vissa i släkten och man har räknat ut vilka beroende på när dem föddes. Om man har genen, kan man resa i bakåt i tiden, men innan man gör sitt första tidssprång måste man vara ordentligt förberedd. Gwendolyns en dag äldre kusin är den med genen och hon är mallig och taskig mot Gwendolyn när hon och moster Glenda åker iväg till hemliga ställen för att lära sig om tidsresandet. Själv är Gwendolyn glad att det inte är hon som bär på genen, för tänk vad jag jobbigt att plötsligt bara hamna i en annan tid! Men när Gwendolyn en dag känner sig yr och snurrig, och plötsligt ser en massa främlingar i sitt hus, kommer hon en av de största hemligheterna på spåret.

Omdöme: Det här var en riktigt bra och annorlunda bok med ett intressant ämne. I början var den lite seg, men sedan gick den jättefort att läsa ut! Vid ett tillfälle trodde jag att jag kanske var i mitten av boken, men jag hade läst ungefär två tredjedelar av den då.

Jag gillar Gwendolyn som karaktär, för hon är väldigt "udda" och inte som en vanlig tjej. Gideon tycker jag också är en väldigt spännande karaktär och i början av boken gillade jag honom inte alls, men i slutet tyckte jag väldigt mycket om honom som karaktär. Förmodligen för att han förändrades så mycket under bokens gång och i början var han lite "snobbig" eller vad man ska säga. Boken slutar väldigt abrupt, så nu är jag väldigt sugen på att fortsätta läsa serien, för att få reda på vad som ska hända.

Jag tyckte att kapitlen var lite för långa ibland, men annars var boken bra uppbyggd.

Jag tänkte på en lite knäpp grej, egentligen, och det är att det var väldigt många namn i boken som började på "G". Gwendolyn, Gideon, Grace, Glenda, Gordon...


Betyg:
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du vill kommentera mitt inlägg! Notera dock att frågor om litterära analyser eller andra skolarbeten enbart besvaras via Swish. Mejla lexie.tusensidor@gmail.com för Swishnummer :)